یزدفردا -تقوائی:«از حوالي ديروز» نوشته اسدالله شكرانه عنوان تنها كتابي است كه درباره مهدي آذر يزدي منتشر شده است.
يش از 20 عنواني كه مهدي آذر يزدي براي كودكان، طي نيم قرن اخير نوشته، با استقبال گسترده مخاطبان كتاب‌هاي كودك ونوجوان در ايران روبرو شده است؛ به نحوي كه كتاب‌هاي او را از جمله پر تيراژترين كتاب‌هاي تاريخ ادبيات كودك ايران مي‌دانند. در اين ميان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سال 1380 به قلم اسدالله شكرانه، كتابي از زندگي و خاطرات اين پير ادبيات كودك با عنوان «از حوالي ديروز» منتشر كرد كه تنها كتاب موجود درباره زندگي و آثار آذر يزدي است.
دراين كتاب نويسنده كوشيده است با زبان و صداي ساده و با كلامي صادق از كوچه‌هاي خلوص زندگي مردي اديب و دوست‌دار فرهنگ و كودكان ونوجوانان سخن بگويد؛ سخن از مردي كه از كوير يزد با عشق و عطش سال‌هاي كودكي صدايي همچون صداي پاي آب داشت و بسياري از بچه‌ها درطول سال‌ها و چند نسل، اين صدا را از قصه‌هاي زيباي او شنيده‌اند.
به گزارش پايگاه اينترنتي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نويسنده اين كتاب، راز ماندگاري آثار آذر يزدي را ايراني انديشي و خوب انديشي دانست و گفت: او نويسنده‌اي متعهد و امين بود و نوشته‌هايش مورد اعتماد خانواده‌ها و كودكان قرار مي‌گرفت و ايراني بودن در آثارش موج مي زد.
وي آذر يزدي را پير، راهنماي كار و مرشد ادبيات كودك ونوجوان ايران دانست و خاطر نشان كرد: آذر يزدي در زماني كار را شروع كرد و قصه‌هايي را از منابع ادب فارسي انتخاب و به شيوه نوين بازنويسي كرد كه كمتر كسي به اين عرصه توجهي نشان داده بود.
شكرانه كه مدت‌ها از نزديك با آذر يزدي نشست و برخاست داشته و حاصل آن را در قالب كتاب «از حوالي ديروز» منتشر كرده است، پس از شنيدن خبر درگذشت اين نويسنده، تلاش وي را براي گسترش ارزش‌هاي انساني و ديني در ميان كودكان و آشنا كردن بچه‌ها با هويت ايراني و اسلامي قابل تقدير دانست.
وي توضيح داد كه عشق آذر يزدي به خواندن و محروميت از آن به دليل مخالفت والدينش، باعث شد تا او در آغاز چهارمين دهه از زندگي خويش و با به دست آوردن فرصتي مناسب، اين محروميت را با نوشتن براي بچه‌ها جبران كند تا نسل‌هاي بعد از او كتاب‌هاي خوبي براي خواندن داشته باشند.
شكرانه ادامه داد: هنرمنداني در طول تاريخ ماندگار شده‌اند كه هنر خود را با سختي و سخت كوشي‌هاي فردي به دست آورده‌اند و به نظر من آذر يزدي از چهره هاي ماندگار اين سرزمين است.
اين همكار پيشكسوت كانون در پايان با اشاره به مجموعه دست نوشته‌هاي منتشر نشده آذر يزدي، به ويژه كوشش‌هاي او براي انتشار واژه نامه اصطلاحات يزدي اظهار اميدواري كرد اين نوشته ها با همت دوستان محقق وي منتشر شود و افزود: آتش وجود دنيايي آذر يزدي خاموش شد، ولي آتش روح آذر يزدي پيوسته روشن خواهد ماند.
مهدي آذر يزدي صبح روز 18 تيرماه در سن 87 سالگي در بيمارستان آتيه تهران درگذشت.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا